Suchą szosą Sasza szedł
Wiadomo, że trawa sąsiada jest
bardziej zielona, ale nie ma co się oszukiwać, że drogi w Polsce są
koszmarem kierowcy. Jeśli są już porządne, to są często płatne i
krótkie. Niestety, co jak co, ale o porządnej infrastrukturze możemy
dalej z utęsknieniem marzyć.
Kocham bezgranicznie same autostrady [szczególnie
fragmenty bez ograniczenia prędkości, gdy można poczuć, co znaczy
szybsza jazda, bez szczególnego poczucia ryzyka, które prawie zawsze
towarzyszy na naszych drogach].
Pomijając dopuszczalną prędkość,
największym atutem ruchu drogowego w Niemczech jest sama kultura jazdy.
Kocham tamtejszą płynność, z jaką się poruszają samochody, nie ważne czy
w mieście, czy poza nim. Gdzie każdy lewoskręt jest osobno wydzielony i
ma własną sygnalizację, gdzie rowerzyści mają praktycznie wszędzie
wydzielony własny pas, gdzie bezdyskusyjnie praktycznie każdy stosuje
się do zasady "suwaka" opisanej przez Segrittę. Owszem,
w Niemczech również zdarzają się wyjątki, ale raczej nie są tak
nagminne, jak u nas: blokowanie lewego pasa, wyprzedzanie z prawej
strony, bezsensowne używanie klaksonu z byle powodu, wymuszanie pierwszeństwa, zajeżdżanie drogi i łamanie wszelkich przepisów, jakie
tylko można sobie przypomnieć. W Niemczech nie spotkałam się z
komentarzem "jeździć jak baba", którym w Polsce określa się każdego
kiepskiego kierowcę. Ten stereotyp tam po prostu nie funkcjonuje, za to
kobiety kierowcy traktowane są niezwykle dżentelmeńsko, gdy wiele razy
ktoś mnie wpuścił, uśmiechając się i jeszcze kiwając na odjeździe (chociaż
muszę przyznać, że w Polsce też się to zdarza i jeśli ktoś zachowuje
się jak tzw burak, to raczej w stosunku do innych kierowców, a nie
kierowców kobiet, jako takich). I tu, kolejną sprawą, którą
pokochałam z założenia, są parkingi dla kobiet. Dokładnie. Tak jak
wydzielone są miejsca dla inwalidów (i nikt poza nimi ich nie zajmuje),
tak samo wydzielone są miejsca dla kobiet. Zlokalizowane są blisko
wyjść/ wyjazdów. Piękna sprawa, którą odbieram jako ukłon w stronę
kobiet.
W Niemczech rowerzyści i piesi również są zdyscyplinowani i nie trzeba obawiać się pojawienia ich w niespodziewanych miejscach. [Czego nie można powiedzieć o Holandii, gdzie znowu z założenia rowerzyści mają pierwszeństwo i należy spodziewać się ich wszędzie i z każdej strony, ale wiedząc o tym, po prostu przyjmuje się to jako oczywistość]. Do tego w Niemczech dopuszczalne jest 0,5‰ alkoholu we krwi, co mnie nie dziwi, ponieważ jakość dróg i oznaczenia po prostu zdecydowanie minimalizują występowanie wypadków i ta ilość alkoholu raczej nie ma prawa sama w sobie powodować nie koordynacji powodującej wypadki, a pozwala wypić lampkę wina do kolacji na mieście.
Czy jestem fanką Niemiec? W zakresie
organizacji dróg, autostrad, rozplanowania ruchu w mieście, ba,
synchronizacji świateł, płynności ruchu i całej logistyki, wydzielonych
pasów dla autobusów, pieszych, rowerzystów, zakaz poruszania się po
drogach maszyn ciężkich (które muszą być transportowane, aby nie
blokować ruchu) i całej kultury jazdy, to tak, bardzo. Bardzo im tego
zazdroszczę i chciałabym, żeby w Polsce w końcu zakończyć etap uczenia
się na błędach i normalnego planowania dróg (perspektywicznie),
budowania dróg dobrej jakości i bezpłatnych, bo w końcu wszyscy na to
płacimy w akcyzie i pozostałych opłatach, z nadzieją, że kiedyś nam się
to zwróci. Jest to jedno z moich marzeń: przejechać przez Polskę,
Polskie miasta i pomyśleć sobie "tak to ma wyglądać". I niestety tego
marzenia nie porzucę, bo poznając smak czegoś naprawdę dopracowanego nie
potrafię sobie wmawiać, że to co się dzieje u nas, jest w jakikolwiek
sposób akceptowalne i wytłumaczalne. Dlatego mam nadzieję, że w czasem
będzie tych zmian coraz więcej i na lepsze, bo w Polsce jeszcze długo
nie będzie miał racji bytu argument, że "lepsze jest wrogiem dobrego" ;)
Patrząc jednak na zmiany, na powstające obwodnice i drogi można mieć
sporo wiary, że kiedyś się to spełni.
Szerokiej drogi... :)
Trochę o przepisach można sobie przypomnieć TU
Komentarze
Prześlij komentarz
Zapraszam do korzystania ze skrótu: ml76.pl