7.1.13

Zmysłowość zapachu

Przeczytałam u znajomego na wallu:

Jak odróżnić mężczyznę od chłopa?

- Po zapachu. Od chłopa zalatuje wódką i zakąskami, a od mężczyzny kobietą.
To ja dodam od siebie: albo innym mężczyzną, np. Calvinem Kleinem albo Hugo Bossem.






Teoria: sięgnijmy do WIKI. Mocno zaciągnijmy się tym tekstem, ponieważ najważniejszy fragment zawarty jest tu:
"Akord bazowy to składniki, które są najwolniej uwalniane do powietrza. W jego skład wchodzą zazwyczaj środki wzmacniające, które często same w sobie mają raczej nieprzyjemny zapach, oraz "najcięższe" składniki olejków zapachowych. Akord bazowy, jakkolwiek czuje się go niezbyt intensywnie, ma decydujące znaczenie dla charakteru danej kompozycji. W akordzie tym coraz częściej wykorzystuje się też związki chemiczne, które same z siebie nie pachną, ale które w wyniku kontaktu z potem lub wilgocią z powietrza ulegają rozkładowi z wydzieleniem związku pachnącego. W ten sposób można zawierać w akordzie bazowym składniki, które wcześniej mogły występować wyłącznie w akordzie wysokim. W akordzie wysokim wykorzystuje się takie substancje, jak ambra, piżmo, żywice leśne, cywet. Czasem ich woń rozpoznaje się i po kilku dniach, nawet jeśli perfumy nie były później używane.

Akord średni, składa się ze związków zapachowych o średniej lotności i zwykle dość małej intensywności zapachu. Akord ten w niektórych kompozycjach nie jest w ogóle świadomie odczuwany, ale bez niego kompozycja byłaby niepełna, a akord bazowy i nutę wysoki odczuwałoby się jako dwa zupełnie odrębne zapachy. Ten akord składa się głównie z zapachów kwiatowych i korzennych.

Akord wysoki, składa się ze związków, które są najbardziej lotne i mają intensywny zapach. Akord ten jest odczuwana świadomie zaraz po otwarciu flakonika z perfumami (dlatego ma największe znaczenie w określaniu perfum i ich sprzedaży), ale po skropieniu nimi skóry akord ten szybko zanika. W skład akordu głowy wchodzą głównie cytrusy i inne owoce oraz zioła. Zazwyczaj jest to akord o zapachu lekkim i świeżym.

Zapachy w akordach przeplata się często na sposób przypominający tworzenie muzyki lub poezji. Są więc kompozycje z zapachem wiodącym, tworzonym w ten sposób, że we wszystkich trzech akordach część składników ma do siebie zbliżony zapach; kompozycje "rymowane", w których występują dwa lub więcej podobnie pachnących składników w akordzie bazowym i wysokim, zaś akord średni jest ich pozbawiony oraz najtrudniejszy do skomponowania, ale jednocześnie najbardziej oryginalne, kompozycje "kontrastowe", w których nie ma powtarzających się składników, a zamiast tego są składniki, które są z sobą w ostrym kontraście, niwelowanym i uzupełnianym przez składniki neutralne."

Tyle teorii. 

Najczęstszym błędem przy zakupie jest sugerowanie się wyłącznie akordem wysokim. Dobierając zapach tak naprawdę powinniśmy sugerować się zapachem bazowym, ale żeby go poznać, potrzebny jest czas. Śmieszy mnie stanie przy półce z perfumami, psiknięcie na paseczek testera i natychmiastowy okrzyk "cudny!". No pewnie. Pewnie. Poczekaj. Daj mu się rozwinąć. Zaskocz. Poczuj pełny bukiet.

Mój gust do perfum wyrobili mężczyźni. Dzięki jednemu zakochałam się m.in. w Dior Pure Poison, który jest najbardziej uwodzącym, zmysłowym i jednocześnie niewinnym zapachem jaki mam (absolutnie nie na dzień), dzięki innemu w Light Blue D&G, który w wysokiej nucie jest ostry, jak zimne, tnące wręcz powietrze. Sama bym po nie nie sięgnęła, ponieważ od dawien dawna kocham się w delikatniejszych nutach Lancome, Arden, Biagotti, Klein'a, Kenzo, Dior'a (długo, przez prawie całe liceum byłam miłośniczką Jadore), czy niektórych nut Givenchy albo YSL. Właściwie z wiekiem nauczyłam się, że każda marka wypuściła chociaż jedną kompozycję, która by mi pasowała. Na co dzień wybieram nuty lżejsze. Nieprzytłaczające. Ciepłe. Otulające. Jednak najważniejszy jest też dobór zapachu do pory dnia i okazji. Dobrze jest mieć na półce kilka zapachów i je dostosowywać do okoliczności i nastroju. Zapachy to historie, osoby, miejsca, okoliczności. Bardzo, bardzo wpisują się we wspomnienia, potrafią ożywiać je jak fotografie. Lubię niektóre kojarzyć ze sobą samą, niektóre z innymi. Nigdy dlatego nie wybierałam też zapachów, których używają moje koleżanki. Czując zapach ich perfum, wiem, że to one, ich. Tak jak ja się z niektórymi zapachami niektórym osobom kojarzę. Ogólnie zapachy podlegają modzie jak wszystko i... jak przy wszystkim, jest to dość płytkie podejście. Zapach perfum jest ponadczasowy. Później to już działanie marketingu. Nie dawajmy się ogłupiać, że modnie jest używać tego czy tamtego, jeśli te zapachy nam zupełnie nie leżą. Rzucanie się na nową edycję zapachu tylko po to, żeby się nim pochwalić... No ok, co kto lubi. Perfumy są ponadczasowe, nawet jeśli sami zakochujemy się w zapachach, odchodzimy od nich do innych, to nie zmienia to ich charakteru.

Nigdy nie rozumiałam też dobierania perfum po kryterium, że na kimś innym ładnie pachnie. Skóra, jej naturalny zapach, wpływa na uwalnianie się nut i na każdym pachnie różnie.
Dajmy sobie czas wybierając perfumy. Z reguły jest to wydatek niemały i niechwilowy więc tym bardziej dobrze jest się z zapachem zaprzyjaźnić. Źle dobrany będzie nas drażnił cały dzień. Podobno są kryteria doboru wg urody itp., ale wg mnie lepszym sposobem jest dobieranie pod siebie, pod charakter, temperament. Szczerze mówiąc sama najbardziej lubię, gdy bliski mi mężczyzna wybiera dla mnie perfumy i sama lubię wybierać męskie. To proste, lubię wiedzieć czym będę pachnieć, a mężczyzna znając zapach naszego ciała, naszej skóry, też chyba bardziej podświadomie, dobierze coś, co będzie nam pasować. Nie zdarzyło mi się dostać perfum, przy których pokręciłabym nosem na "nie". Wierzę w męską wyobraźnię i ufam jej. Jak na razie się nie zawiodłam. Właściwie nigdy nic mnie tak nie cieszyło jak właśnie perfumy. Kwiaty to kwiaty i je akurat można czasami dostać od każdego i bez powodu. Perfumy są dla mnie w tej samej kategorii co bielizna. Nie daje się ich każdej i ot tak.


Praktyczna wtyczka - przechowywanie: zawsze w zamknięciu, w możliwie niskiej temperaturze, bez dostępu do światła. Eksponowanie perfum na półce może i zrobi wrażenie, ale tracą one szybciej swoje właściwości. Lepiej niech zapach robi wrażenie na otoczeniu, niż flakon na oświetlonej półce. Chociaż uroda niektórych buteleczek faktycznie zapiera dech. To prawda ;-)

Nigdy, ale to przenigdy nie kupujmy i nie używajmy podróbek, albo zapachów "tanich", jak je nazywam "hipermarketowymi", bo czuć je przeważnie przechodząc koło półki z zapachami w hipermarketach. Lepiej nie użyć żadnych perfum, niż tego, bo lepiej nie pachnieć niczym niż... Tym. Nie można sobie szczerze poprawić humoru kupując zapach "prawie oryginalny". To robienie sobie krzywdy i podejrzewam, że kupujący też to wie. Nie ma czegoś takiego jak "dobra podróbka", "ładny, tani zapach podobny do...". Po prostu nie ma. Przez grzeczność nie krytykuję, bo widzę, że ktoś  ma radość z tego zakupu, ale umówmy się, to nie ma nic wspólnego z ładnym zapachem. Czy to naprawdę poprawia samopoczucie? Przecież te podróbki mają dokładnie odwrotne działanie do dobrych jakościowo perfum, które użyte, nawet gdy siedzimy w domu w dresie, głaszczą samopoczucie. To już lepiej sobie o takich dobrych perfumach pomarzyć, zażyczyć sobie z jakiejś okazji i na nie poczekać, jeśli nie są na wyciągnięcie ręki. Ale też bez przesady, dla chcącego jest teraz tyle możliwości, tyle promocji, tyle sklepów w sieci i w realu, że wiedząc czego się szuka można dostać oryginalne perfumy w niesamowicie dobrych cenach. To przestał być produkt luksusowy - niedostępny, bo takich marek, które kosztują powyżej kilkuset zł za kilka ml jest niewiele i dla niekonesera nie muszą spędzać snu z powiek. Ja wiem, że istnieją, ale nawet nie miałam z nimi do czynienia. Ale kompozycje prawie na indywidualne zamówienie są możliwe. No i? No i nic. Perfumy znanych, dobrych marek należą do grupy perfum popularnych. Zrozumiałe, bo są dostępne wszędzie. Nie ma ani pół powodu, żeby sięgać po podróbki albo noname, które mdlą płaską słodyczą.

Kolejna sprawa, ale to się jakoś zdarza coraz rzadziej, ale zdarza - przesada, szczególnie zresztą spotykana u użytkowników tanich zapachów, które siłą rzeczy wietrzeją pozostawiając ciężką woń czegoś bliżej nieokreślonego. Zapewniam, nadużywanie żadnych perfum nie przedłuża czasu odczuwalności zapachu. Intensywny, nadużyty zapach po prostu przydusza i zanika zostawiając cień  pseudozapachowych składników z kategorii odświeżacza do wc. W przypadku dobrych perfum i tak nie powstrzymamy zatrzymania wysokich akordów, które widocznie najbardziej się tym nadużywającym podobają.

Zgodnie z odwieczną szkołą najlepiej rozprowadzić perfumy z pewnej odległości na najbardziej ukrwione miejsca: przeguby dłoni, zgięcia łokci, miejsce między piersiami , kark czy skronie (nie wcierać!). Można także delikatnie zastosować na włosy. Najlepiej jednak   na jedno, maksymalnie dwa miejsca. Perfumy i otoczenie nie znoszą przesady. Z reguły dobrymi perfumami wystarczy psiknąć RAZ (jeśli nie są aplikowane bezpośrednio z flakonu). Wystarczy zaufać tej zasadzie nie wątpiąc "czy czuć?". Czuć.

Dobre perfumy powinny być wyczuwalne przy zbliżeniu do osoby je noszącej, a nie z dużej odległości zwiastować nadejście.

 
Jedna z moich ulubionych reklam. To też ciekawe, że naprawdę piękne reklamy robione są dla perfum. Wiele z nich to po prostu bajkowe, zmysłowe, fantastyczne opowieści. Takie mają być. Właśnie tak perfumy dopełniają każdą opowieść. Perfumy zabierają nas w baśniową nierzeczywistość. W końcu węch to jeden ze zmysłów, który kocha być dopieszczany jak skóra.

Idealne męskie perfumy to te, których zapach chcę czuć też na swojej skórze. Gdy przechodzą na mnie od niego, albo budzą taką chęć, poruszają wyobraźnię. Gdy mieszają się z moimi. Gdy z żalem je zmywam, chcąc to powtórzyć. Gdy zamykając oczy czuję je w pamięci, gdziekolwiek jestem.  
I czując znajomy zapach bezbłędnie przypomina mi się mężczyzna, który go też używał. Piękna mapa wspomnień.  Nie doceniając tego w życiu można jedynie wiele tracić. Podróbkami się tego nie zbuduje.
Ciężko się pisze o zapachach, bo myśli odpływają nieposłusznie ;-)